ליווי מפוטרים

מה זה שירות ליווי מפוטרים ולמה הוא חשוב לעסק שלך?

לפני שנענה על השאלה מהם שירותי ליווי מפוטרים, נצטרך קודם לשאול את עצמנו כמעסיקים/ות, איך מפטרים נכון” ? והאם זה בכלל אפשרי? התשובה לשאלה השנייה היא: בפשטות, כן. התשובה לשאלה הראשונה מעט מורכבת יותר, ועליה אשיב במאמר זה.

בתקווה, שהמידע ישפוך מעט אור על חלק כמעט בלתי נפרד ממחזור החיים של העובד/ת, יכוון ויקדם את הדרך לשינוי המתבקש ביחסי עובדמעביד בישראל.

מהו הליך פיטורי עובד/ת היא שאלה עליה יודע/ת לענות כל מעסיק/ה. ברוב המקרים, מדובר בסיטואציה קשה ומורכבת לעובד/ת כמובן, אבל גם למעסיק/ה ולעובדים/ות שנשארים/ות. יתרה מכך, הליך פיטורים שלא מתבצע כהלכה ובצורה נכונה, עלול לגרום לחברה נזק ישיר ונזק עקיף כאחד.

על פי ההתפתחויות בענף התעסוקה בשנים האחרונות, הולכת ומתחדדת בי האמונה, כי שירות ליווי מפוטרים יהפוך לחלק אינטגרלי מהענף, בדיוק כמו כניסת מחלקות משאבי אנוש לארגונים בעשורים הקודמים. לכן, עבור מעסיקים שטרם התוודעו לשירות וליתרונותיו, זוהי הזדמנות פז לעלות על הרכבת לפני שהיא עוזבת את התחנה.

מה זה שירות ליווי מפוטרים -Outplacement ?
שירות ליווי מפוטרים, או בתרגום לאנגלית – Outplacement, הוא שירות שפותח בארה”ב כבר בשנות ה-80 ו”עשה עלייה” לישראל בעשור האחרון. השירות מוענק ע”י המעסיק לעובד/ת המפוטר/ת במסגרת הסכם הפיטורים.
העובד/ת שאיבד/ה את מטה לחמו/ה מקבל/ת ליווי מקיף של צוות מקצועי המלווה אותו/ה בדרך למציאת השלב הבא בקריירה שלו/ה:

  1. הכוון מקצועי עם פסיכולוג/ית תעסוקתי במידת הצורך.
  2. ליווי וסיוע בכתיבת קורות חיים עדכניים.
  3. ליווי והנחייה של יועצת תעסוקתית בשלבים: חיפוש עבודה, ראיונות עבודה, מבדקי התאמה
  4. הקניית כלים להתמצאות בעולם החדש של חיפוש עבודה: מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, מיתוג אישי ועוד.
  5. הפנייה למשרות חדשות, יצירת קישורים ונטוורקינג.

למעשה, עם שירותי ליווי מפוטרים, פיטורי עובדים, הליך פיטורי עובד הופך לפחות טראומטי עבור כל הנוגעים בדבר. עם ליווי מקצועי צמוד לאורך כל תהליך חיפוש העבודה החדשה, העובד/ת המפוטר/ת חווה את סיום ההעסקה כשלב נוסף בקריירה, בדרך לשלב הבא שלו/ה.

למה שירות ליווי מפוטרים – Outplacement חשוב לארגון?
אמנם שירות ליווי מפוטרים הוא שירות הניתן לעובד/ת נועד לסייע לו במצב של סיום העסקה, אך גם המעסיק זוכה לרווח ואפילו רווח משולש:

  1. אפשר “לישון בשקט” – מעסיקים/ות שהתנסו בסיטואציה של פיטורי עובדים /ות יכולים/ות להעיד על המתח שנחווה סביב הפיטורים, מצב שלכל הדעות לא מספק נחת לאף אחד מהצדדים. הענקת שירות ליווי מפוטרים משמעותה פחות מתח ואי נעימויות.
  2. שמירה על מורל גבוה בקרב העובדים הנשארים – פיטורי עובד/ת ו/או סיום העסקה, עשויים לעורר דאגה בקרב העובדים/ות הנשארים/ות ולפגוע במוטיבציה שלהם/ן. דאגה של המעסיק/ה לעובד/ת גם במצב הקשה של פיטורים, יפגין לשאר העובדים/ת את היחס ההגון של ה”בוס” ויפחית את החשש לביטחון התעסוקתי שלהם/ן ( שהוא כשלעצמו עלול להוביל לחיפוש עבודה חדשה ונטישת המשרה הנוכחית).
  3. שמירה על נאמנות העובד/ת גם אחרי הפיטורים – עובד/ת שפוטר/ה בצורה לא נעימה וללא תחושה שהמעסיק/ה עומד/ת מאחוריו עלול לגרום לנזק תדמיתי בהמשך דרכו המקצועית ( ולא רק! ) ככל הנראה השלב הבא שלו/ה בקריירה יהיה אצל אחד מהעסקים המתחרים שלכם/ן.
  4. ליווי מפוטרים כחלק מקידום מדיניות ה”עובד כשגריר”– ארגונים רבים משקיעים במשאב האנושי, החל מתהליך הגיוס דרך טיפול במחזור חיי העובד וגם בפיטוריו. בין השאר בזכות ההכרה בערך המיתוגי של עובדים מרוצים. מעסיקים רבים כבר מבינים שמיתוג מעסיק זה חלק בלתי נפרד מפעילות החברה או הארגון.

ליווי מפוטרים – כי סיום העסקה של עובד/ת יכול להיות גם התחלה חדשה
שוק התעסוקה נמצא בתהליכי שינוי וצמיחה מתמדת. בתוך כך, מתפתחים גם יחס הארגון לעובדיו, יחסי עובד- מעביד וההבנה הארגונית של מחזור חיי העובד בתוך הארגון ומחוצה לו.
אני מאמינה, ששירות ליווי מפוטרים הוא השלב הבא בהתפתחות מחזור חיי העובד, עם ההכרה שעולם התעסוקה הוא דינמי והמפוטרים של היום יכולים להיות המעסיקים של מחר. מעבר לכך, חברות וארגונים רבים רואים ערך מוסף בהפגנת אחריות סביבתית ו/או אחריות חברתית, אם זה דרך תרומה כספית ואם דרך שעות התנדבות. הפגנת מחויבות ארגונית כלפי העובדים/ות אפילו בתקופה הקשה ביותר של סיום העסקה, היא המפתח לקידום אחריות חברתית ואחריות הדדית בחברה הישראלית כולה.

שחר קפלן שניו

מנכ"לית "שחר להגשמה"

דילוג לתוכן