איך תמצאו את העובד/ת המתאים/ה ביותר לעסק? גיוס עובדים – המדריך המלא

כל בעל או בעלת עסק או חברה המעסיקים עובדים יודעים היטב – העסקת העובדת או העובד המתאימים ביותר לתפקיד ולאופי העסק בעלת חשיבות מכרעת להצלחתו.

בייחוד בעשור האחרון, במהלכו חווה שוק התעסוקה תמורות רבות, בהן המעבר משוק מוכוון מעסיקים לשוק מוכוון עובדים, עסקים קטנים ובינוניים חווים את האתגרים והמורכבויות של גיוס עובדים בתקופתנו ביתר שאת.

ארגונים גדולים נהנים ממחלקות גיוס ומשאבי אנוש שמתמחות באופן ספציפי בבנייה והובלה של תהליכי גיוס וקליטת עובדים חדשים על פי מאפייני הארגון המוכרים להן ממקור ראשון. הן מכירות את המנהלים/ות, את התפקידים המוצעים, את אופי הפעילות ואת תמהיל העובדים/ות. כך הן מגדירות את מרכיבי חיפוש המשרה בדיוק רב וביעילות ומאתרות את המועמדים/ות המוצלחים/ות ביותר למשרה.

אבל מה הפתרון עבור עסקים קטנים ובינוניים? איך בעלי עסקים קטנים יכולים לדייק את תהליך גיוס העובדים גם בלי מחלקת משאבי אנוש?
עבור עסקים קטנים ובינוניים, תהליך גיוס מהיר ויעיל חיוני הרבה יותר – וכך גם מציאת העובד/ת המתאים/ה ביותר. וזאת בעיקר משום שבחברה קטנה, השפעתו של כל עובד על התנהלות והתפתחות העסק גדולה יותר.
מטרתי במאמר זה, היא לרתום את הידע והניסיון הרב שצברתי בשנים של גיוס והשמת עובדים ולהעניק לכם בעלי ובעלות עסקים קטנים ובינוניים, את הכלים המתאימים למציאת העובד/ת המתאים/ה ביותר. וזאת, תוך הקצאת המשאבים המועטים ביותר – זמן, כסף ואנרגיה.
ההיכרות שלי עם שוק התעסוקה מקיפה ומגוונת: אני מלווה תהליכי גיוס והשמה של עובדים כבר למעלה מעשור, אם זה בליווי מחפשות ו/או מחפשי עבודה בחברות השמה ואם זה בגיוס עובדים אינהאוס בתוך הארגון. מניסיוני הרב למדתי, כי יש להתאים את תהליך הגיוס באופן פרטני לכל עסק או ארגון, אולם יש מספר כללי ברזל שחשוב שיתקיימו בכל תהליך גיוס ועליהם נעמוד במאמר זה.

גיוס עובדים ומציאת העובד/ת המתאים/ה ביותר בפחות מעשרה צעדים

  1. הגדרת המשרה לאיוש – מה הצורך הארגוני שצריך למלא? מה מסגרת הזמן ושעות העבודה? מה התקציב לשכר? מה דרישות התפקיד? אילו כישורים, ידע ותכונות אישיות צריך כדי לבצע את התפקיד באופן היעיל ביותר? מה טווח המגורים הרלוונטי לתפקיד? ועוד.
  2. בשלב הבא, חשוב שנשאל את עצמנו: מה הדברים הקריטיים בדרישות המשרה ומה הדברים שאפשר להתגמש עליהם? אילו תכונות וכישורים אנחנו מגדירים כ- go/ no go ואלו לא.
  3. הגדרת מסגרת הזמנים לאיוש המשרה – האם מדובר באיוש דחוף של תפקיד ליבה בעסק, או שמסגרת הזמנים גמישה יותר? האם זה תפקיד חדש/פונקציה חדשה למילוי בחברה או שהצורך הוא בהחלפת עובד קיים.
  4. תחילת חיפוש עובדים/ות מתאימים/ות בפלטפורמות הרלוונטיות – חברות גיוס עובדים והשמה, פרסום ברשתות החברתיות, פרסום במנועי חיפוש עובדים ואתרי דרושים ועוד.
  5. סינון קורות חיים – ניפוי המועמדים/ות שלא עומדים/ות בתנאי המשרה והתמקדות במועמדים/ות שקורות החיים שלהם/ן הכי קרובים להגדרות המשרה שניסחת בשלב 1.
  6. ביצוע ראיונות טלפונים ו/או הזמנת המועמדים/ות הרלוונטיים לראיון פרונטלי – פנים אל פנים.
  7. ביצוע ראיונות פרונטליים – הריאיון הפרונטלי הוא ההזדמנות להתרשם מהמועמד ולקבל את המידע הנחוץ לנו כדי להחליט אם הוא מתאים למשרה. לכן חשוב שהשאלות שנבחר יתנו את המענה המקיף ביותר בהתאם לדרישות שהצבנו לתפקיד. לדוגמא, שאלות פתוחות כמו: מה היו תחומי האחריות/ ביצוע בתפקיד האחרון שלך? מה האתגרים איתם התמודדת בהצלחה? מה הכישורים/ ניסיון/ תכונות אישיות שהופכות אותך למתאים/ה לתפקיד?  לצד זאת, חשוב להקפיד שהשאלות שלנו עומדות בקנה אחד חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שמונע מאיתנו לשאול שאלות העוסקות בנטייה המינית של המועמדת או המועמד, מצב משפחתי, מוצא, דת ( ובכלל זה נכללת גם מידת החילוניות/ דתיות), גיל או תדירות שירות מילואים.
  8. בדיקת ממליצים ומבחני אבחון ו/או בדיקת אמינות במידת הצורך.
  9. בחירה במועמד/ת המתאים/ה ביותר או המשך חיפוש וחזרה על שלבים 3-5 במידת הצורך.

גיוס והשמה – לא בהכרח מה שחשבתם/ן
מי שהגיעו עד כאן כבר מבינים: גיוס עובדים חדשים יכול להיות משימה מורכבת. גם אם זה תפקיד שמצריך יכולות וכישורים נדירים יותר, אזי קשה למצוא מועמדים/ות מתאימים/ות למשרה, וגם אם מדובר בתפקיד פשוט יותר כביכול, אזי הבחירה במועמד/ת הרלוונטי/ת בין מגוון מרואיינים/ות הופכת קשה יותר. ההמלצה שלי ( וכן, ברור לי שאני לגמרי משוחדת כאן ) היא להיעזר באנשי ונשות המקצוע המתאימים/ות לביצוע המשימה. כפי שככל הנראה הייתם/ן פונים לאינסטלטור לטיפול בצנרת שלכם, למוסכניק לטיפול ברכב ולרופא לטיפול בבעיות בריאות, ההמלצה שלי היא שגם מי שמעוניינים/ות למצוא ולגייס את האדם המתאים ביותר לתפקיד, יפנו לחברה המתמחה בגיוס והשמת עובדים /ות.

בין אם מדובר באתגר גיוס עובדים לתעשייה, גיוס עובדים להייטק או השמת בכירים, ההמלצה שלי היא להסתייע באנשי ונשות המקצוע בתחום הגיוס וההשמה.

תהליך גיוס עובדים מוצלח ויעיל מצריך תשומת לב, מחשבה וזמן – בעיקר כשרוצים לאייש תפקיד משמעותי לתקופה ארוכה ורוצים למצוא את ההתאמה הטובה ביותר לתפקיד ולארגון.
נמצאים בחיפוש אחר עובדים חדשים או עובדות חדשות? אני מזמינה אתכם לפנות אלי ואשמח לייעץ ולהמליץ על תכנית גיוס עובדים המתאימה ביותר עבור העסק שלכם ועבור המשרה שאתם שואפים לאייש.

שחר קפלן שניו

מנכ"לית "שחר להגשמה"

דילוג לתוכן