שפת גוף בראיון עבודה – איך ליצור רושם ראשוני מעולה?

שפת הגוף בראיון עבודה משחקת תפקיד חשוב ומשמעותי באופן שבו אנו נתפסים ומוערכים על ידי המראיין או המראיינת, ובהתאם משפיעה גם על סיכויינו להתקבל לעבודה. רוצים לדעת איך משפיעה שפת גוף על ראיון עבודה? איך אנחנו יכולים לשלוט בשפת הגוף שלנו? ועל אילו כללים חשוב שנקפיד בכל הנוגע למאפייני ההתנהגות הלא מילולית שלנו בראיון עבודה? מאמר זה יענה על כל השאלות ויספק את הכלים ההכרחיים ליצירת רושם ראשוני מעולה בראיון העבודה שלכם.
יאללה מתחילים!

מהי שפת גוף ואיך היא משפיעה על העברת המסרים שלנו והאופן בו אנו מוערכים בראיון עבודה?
אפשר להתייחס למרכיב שפת הגוף בראיון עבודה בפרט ולשפת גוף באופן כללי, כמו לכל שפה אחרת, עברית, צרפתית או אנגלית. היא מורכבת מכלל הבעות הפנים, תנוחות הגוף והתנועות שאנו עושים באופן מודע ובלתי מודע. באמצעותן, אנו משדרים לסביבתנו מסרים שנקלטים באופן מהיר יותר ועמוק יותר מהמסרים המילוליים שאנחנו מעבירים בשיחה.

למעשה, מחקר שעסק בהעברה וקליטה של מסרים, הראה כי במפגש ראשוני עם אדם זר, התוכן המילולי של דברינו משפיע על 7% מהמסר הנקלט על ידו, בעוד שפת הגוף שלנו משפיעה על 93% ממנו. הפער העצום נובע מהאופן בו פועלת מערכת העיבוד במוח האנושי, כשמסרים ויזואליים מעובדים במהירות גבוהה בהרבה ממסרים מילוליים.

לרוב כשאנחנו מתכוננים לראיון עבודה, אנחנו מתייחסים בעיקר לשאלות שאנו עתידים להישאל: מה התכונות החזקות שלנו, מה התכונות החלשות, למה לדעתנו אנחנו מתאימים לתפקיד המוצע וכיו”ב.
כל אלה הן אכן הכנות חשובות לראיון, אך לא די בהן. חלק בלתי נפרד מההכנה לראיון עבודה היא גם הבנה של שפת הגוף ולמידה איך לשלוט בה ולהתאים את המסרים הלא מילוליים שלנו בעת הריאיון.

איך להתכונן לראיון עבודה ולשלוט בשפת הגוף שלנו?
כאמור, חלק בלתי נפרד מההכנה לראיון עבודה היא גם העלאת המודעות להשפעת שפת הגוף שלנו על הצלחתנו בראיון ולמידה כיצד לשלוט בה, וזאת על אף התחושה כי מדובר בהתנהגות לא רצונית ושאינה ניתנת לשליטה. זוהי אמנות עדינה שחשוב שתתבצע תוך שימת לב לניואנסים קטנים ולא תהיה מורגשת או בולטת מדי. אך אל דאגה, מבטיחה שזה פשוט יותר ממה שאתם חושבים!
הכללים הבסיסיים להתנהגות מול המראיינת או המראיין:

  1. שמירה על קשר עין – במהלך הראיון חשוב לשמור על קשר עין רצוף, אך לא מטריד. כך תשדרו למראיין ביטחון עצמי וגם אמינות. הסתה של המבט ימינה ומטה עלולה להתפרש כניסיון להסתיר מידע. לעומת זאת, הסתת המבט מעלה ושמאלה מכוונת לצד השמאלי ו”היצירתי” של המוח, שעלולה להתפרש כניסיון לשקר או “להמציא” תשובה.
    במידה והראיון נערך ע”י יותר ממראיין אחד יש לחלק את קשר העין בין המראיינים באופן שווה.
  2. ישיבה ויציבה – חשוב שנבחר צורת ישיבה נוחה, אך נשמור על יציבה זקופה במהלך הראיון ( חשוב להקפיד שהיציבה לא תהיה כפופה, לא לשמוט כתפיים תוך כדי הראיון, ולא “להימרח” על הכיסא). ישיבה “נמרחת” עלולה לשדר זילזול או התנשאות אך גם חוסר ביטחון. נוסף על כך, חשוב שנשב כששתי הרגליים על הקרקע ( כך נשדר יציבות) והידיים מונחות עליהן או על ידיות הכיסא ( משדר קבלה ופתיחות). ישיבה ברגליים וידיים שלובות משדרת סגירות והימנעות ויוצרת תחושת ריחוק. צורת הישיבה הפתוחה משדרת גם ביטחון ועוצמה. ודאו כי אתם יושבים על הכיסא כולו. ישיבה על קצה הכיסא משדרת היעדר נינוחות ודריכות – כאילו אנחנו נערכים להימלטות מהמקום.
  3. דיבור עם הידיים – דיבור עם הידיים אמנם מומלץ ואף הוא משדר ביטחון, פתיחות ואפילו התלהבות מהתפקיד המוצע ( גם לא כדאי שנישאר בישיבה קפואה במהלך כל הראיון), אולם חשוב להקפיד שתנועות הידיים לא יהיו רחבות/ גדולות מדי או מהירות מדי כך שיתפרשו ע”י המראיין כתוקפנות ובהקשר זה חשוב לזכור ולשמור על כפות הידיים פתוחות ולא קפוצות לאגרוף.
  4. הבעות פנים וחיוך – לא תופתעו לקרוא שפנים מחויכות מייצרות גם במהלך ראיון עבודה, תחושות של קרבה, הבנה וחיבור ולכן תורמות רבות להצלחתכם בראיון ומשדרות תחושות שכולנו יכולים להתחבר אליהן כמו אופטימיות, ביטחון, שמחה, הנאה, נינוחות ועוד. נסו להנהן ( במקומות המתאימים) במהלך הראיון ולא לשמור על הבעה קפואה ( אפילו אם היא חיוך).
    פרט נוסף שחשוב לשים עליו את הדעת בהתייחסות לפנים הוא שמירה על פנים גלויות והימנעות מהסתרתן: הסירו משקפי שמש בטרם הכניסה לראיון, אל תסתירו את הסנטר, הפה או הלחי ( ע”י הישענות על השולחן או מסעד הכיסא לדוגמא) – הסתרת הפנים בדגש על הפה והעיניים משדרת חוסר אמינות וניסיון לשקר או להסתיר את האמת. נסו לשמור על מודעות לפעולות שנעשות בהיסח הדעת כמו גירוד האף, שפשוף עיניים, נפנוף השיער וכיו”ב. אלה מעידים על מתיחות, חוסר נוחות עם הדברים הנאמרים, מתיחות וחוסר אמינות.
  5. נסו להימנע מכל פעולה שנעשית בהיסח הדעת – אם זה התעסקות בחוטי חולצה שנפרמו, גלגול ומשחק בתלתל בשיער, שפשוף תליון, עגילים או כל תכשיט אחר או חמור מכך – התעסקות בפריטים המונחים על שולחנו של המראיין, מרואיינים רבים נוטים לפעולות רבות מעין אלה מפורשות כסממנים של לחץ, חוסר ביטחון וחוסר נינוחות.
  6. לחיצת יד – בחלק מהראיונות, יפנה המראיין על המרואיין בלחיצת יד. למרואיין אנו ממליצים שלא ליזום את לחיצת היד, אלא לראות כיצב בוחר המראיין לנהוג. במידה והמראיין פנה אליכם בלחיצת יד, הקפידו על לחיצת יד נחושה – חזקה אך לא חזקה מדי תוך כדי הישרת מבט לעיני המראיין וחיוך נינוח.

ממש כמו החלק המילולי של הראיון וההיערכות למענה על שאלות המראיינים, גם כלל המרכיבים של שפת הגוף ניתנים למינון ושליטה ע”י הגברת המודעות וע”י תרגול. ממש כפי שאתם נערכים עם מענה לשלב ההצגה העצמית או תשובות לשאלות “קשות”, הקפידו על תשומת לב למאפיינים ההתנהגותיים שלכם בעת המענה והקפידו על מודעות להבעות הפנים ותנוחת הגוף תוך שמירה על נינוחות. בהתחלה, אפשר אפילו להיעזר במעין “משחק תפקידים” שלכם עם עצמכם. דמיינו שאתם שחקנים והראיון הוא המחזה שבו עליכם להקפיד על כל פרט, עוצמת וגוון הקול, הבעות הפנים, תנועות הידיים וכיו”ב.

שימוש נכון בשפת גוף והעברת מסרים מדויקת בראיון – מבטיחה סיכויי הצלחה גבוהים בתהליך מציאת עבודה
הראיון הפרונטלי ( או ראיון בזום כפי שמעסיקים רבים בוחרים בתקופה האחרונה) הוא חלק מרכזי ובלתי נפרד מתהליך חיפוש עבודה. בשלב זה אתם מקבלים הזדמנות ליצור רושם ראשוני חיובי על המראיין ולשכנע אותו, להעביר אליו את המסר שאתם הבחירה המוצלחת ביותר לתפקיד שהוא מגייס. לכן, יש חשיבות גבוהה להיערכות מלאה ומקיפה למעמד זה והקפדה על העברת מסרים נכונה ומדויקת – גם אלה המילוליים וגם אלה שלא. זה המפתח המרכזי לסיום מוצלח של חיפוש העבודה – מציאת עבודה.

ולסיום: אני רוצה להוסיף כמה מילים על שפת הגוף בראיון טלפוני
אז למי שמגרדים עכשיו את ראשם בבלבול, או מנענעים אותו בספקנות, במידה מסוימת, משחקת שפת הגוף שלנו תפקיד חשוב גם בראיון טלפוני. כן. ראיון טלפוני. ואני אסביר.
מי מכם/ן שעבדו במכירות טלפוניות ודאי שמעו את הביטוי “אפשר לשמוע את החיוך שלך דרך הטלפון”. הכוונה היא שכשאנחנו מחייכים, מופעלים שרירי הפנים וכך משפיעים על טון הדיבור שלנו – כך שניתן לשמוע שאנחנו מחייכים…אז גם בראיון טלפוני אני ממליצה לחייך, אפילו שהמראיין לא רואה אתכם. אותו העיקרון תופס גם לגבי תנוחת הישיבה שלכם. גם בראיון טלפוני חשוב שתשבו ותקפידו על יציבה זקופה – כשהגוף נמצא בשכיבה או “מרוח” על הספה מופעל לחץ על בית החזה, משפיע על הנשימה, על איכות הדיבור ואפילו על צליל הקול.
במידה וקיבלתם/ן שיחה מרכז/ת הגיוס, מצאו פינה שקטה – שבו בנינוחות אך בזקיפות וקיימו את הריאיון ברוגע ותוך ריכוז בדברי המראיין/ת. במידה הצורך, התנצלו, ציינו שאתם מחפשים מקום שקט לדבר ממנו והמתינו עד שתגיעו אליו ( בהנחה שמדובר בדקות ספורות…). ב-99% מהמקרים המגייס/ת יראו בכך סימן לרצינות מצידכם/ן.

ותמיד כדאי לזכור שעשייה והתמדה הן הדרך להגשמה!

שחר קפלן שניו

מנכ"לית "שחר להגשמה"

דילוג לתוכן